Venujte zvýšenú pozornosť kategóriám produktov
Venujte zvýšenú pozornosť kategóriám produktov

Viete, že kategórie majú najväčší potenciál bojovať o popredné priečky vo vyhľadávaní na všeobecné nebrandové kľúčové slová? Viete, že majú najväčší potenciál získať nebrandovú organickú návštevnosť? A viete, že vám môžu priniesť zákazníkov? To, ako by kategórie mali vyzerať sa dozviete v článku.

Obsah článku

  1. Skúsenosti
  2. Strom kategórií
  3. Porovnajte si vaše názvy s názvami ktoré používajú zákazníci
  4. Príklad kategórií
  5. 1 kategória 1 URL
  6. Rozpíšte každú kategóriu čo najviac
  7. Kľúčové slová na správnych miestach
  8. Kým čakáte na zvýšenú organickú (neplatenú) návštevnosť z vyhľadávačov
  9. Prečo majú kategórie väčší potenciál ako produkty

Na začiatok chcem upresniť význam slovíčok produkt a kategória. Produktom myslím tovar alebo službu. Produktovou kategóriou myslím kategóriu tovarov alebo kategóriu služieb.

Skúsenosti

Veľa firiem na svojich weboch venuje malú pozornosť kategóriám produktov.
Prezentačné weby, teda tie ktoré nepredávajú priamo na webe, to majú vo veľa prípadoch spomenuté len na jednej podstránke v pár odrážkach bez obšírnejšieho pokecu. Eshopy kategórie vytvorené majú, no ich potenciál nevyužívajú naplno.

Strom kategórií

Nájdite si pár desiatok minút nato aby ste si vytvorili strom kategórií alebo hierarchiu. Zahrňte tam každú jednu kategóriu. Nezabudnite ani na jednu, lebo možno práve tá vám prinesie zákazníka.

Zo skúsenosti viem, že tieto kategórie nosí každý jeden manažér či majiteľ firmy vo svojej hlave, no keď ich má dať na papier je to trošku komplikovanejšie.

Porovnajte si vaše názvy s názvami, ktoré používajú zákazníci

Každý žijeme vo svojom vlastnom profesíjnom svete. Každé odvetvie má svoje vlastné odborné názvy, terminológiu či skratky, ktorým rozumejú len ľudia z danej profesie, no nemusia im rozumieť práve vaši zákazníci, ktorí vám nosia peniaze. Uvediem príklad. Keď príde do predajne bicyklov cyklista a povie predajcovi, že chce 27,5 HT-čko, tak predajca hneď vie o čom je reč. No, pravdepodobne väčšina potenciálnych zákazníkov, laikov, by to opísala tak, že chce bicykel pre dospelých na stredne veľkých kolesách s odpružením vpredu.

Pokiaľ sú vašou cieľovou skupinou ľudia, ktorí nie sú zbehlý vo vašej internej terminológii, tak určite komunikujte smerom von všeobecne používané slová. Pokiaľ sú vašou cieľovou skupinou ľudia zbehlý vo vašej terminológii, tak ju používajte aj navonok. Na zistenie tých správnych slov môžete použiť Plánovač kľúčových slov od Googlu alebo sa spýtajte práve ľudí z vašej cieľovky.

Príklad kategórií

Bicyklom sa trochu rozumiem takže ako príklad použijem práve bicykle ale len dve kategórie. V skutočnosti ich je samozrejme viac no, na ilustráciu nám postačia dve.

  1. Bicykle
    • Horské bicykle
      • Horské bicykle s prednou odpruženou vidlicou resp. s penvou zadnou stavbou
      • Celoodpružené bicykle
    • Krosové bicykle
    • Trekingové bicykle
    • Mestské bicykle
    • Cestné bicykle
    • Gravel bicykle
    • Dirt bicykle
    • BMX bicykle
    • Skladačky
    • Klasické bicykle
    • Retro bicykle
  2. Elektrobicykle
    • Horské elektrobicykle
      • Horské elektrobicykle s prednou odpruženou vidlicou resp. s penvou zadnou stavbou
      • Celoodpružené elektrobicykle
    • Krosové elektrobicykle
    • Trekingové elektrobicykle
    • Mestské elektrobicykle
    • Cestné elektrobicykle
    • Gravel elektrobicykle
    • Skladačkové elektrobicykle

1 kategória 1 URL

Tým, že vytvoríte samostatnú URL pre každú kategóriu, sa zvyšuje pravdepodobnosť toho, že vás vyhľadávače budú posúvať na popredné priečky v organickom (neplatenom) vyhľadávaní (tzv. SEO). Prečo? Lebo na jednej URL budete mať vysoko relevantný obsah. Takýto obsah je najlepšou odpoveďou nielen pre vyhľadávače, ale hlavne pre vašich zákazníkov.

Názov kategórie

URL kategórie

Bicykle vasweb.sk/bicykle
Horské bicykle vasweb.sk/horske-bicykle
Horské bicykle s prednou odpruženou vidlicou vasweb.sk/horske-bicykle-s-prednou-odpruzenou-vidilicou
Celoodpružené bicykle vasweb.sk/celoodpruzene-bicykle
Horské elektrobicykle vasweb.sk/horske-elektrobicykle
Horské elektrobicykle s prednou odpruženou vidlicou vasweb.sk/horske-elektrobicykle-s-prednou-odpruzenou-vidlicou
Celoodpružené elektrobicykle vasweb.sk/celoodpruzene-elektrobicykle
Krosové elektrobicykle vasweb.sk/krosove-elektrobicykle

Rozpíšte každú kategóriu čo najviac

Predstavte si, že ste vyhľadávač a svojim zákazníkom chcete ponúknuť ten najlepší obsah. Jednoznačne si vyberiete podstránku, kde je o danej téme napísané najviac. Čiže preto je dobré mať na podstránke čo najviac textu. Text píšte tak ako keby vás učiteľ vyvolal pred tabuľu a začínate hovoriť o danej téme od úplných začiatkoch. Popíšte ako sa daná téma rozdeľuje, aktuálne sú trendy, overená klasika, výhody, nevýhody, pridajte obrázky, video, atď. atď. Skrátka zodpovedzte článkom na každú otázku, ktorá by mohla čitateľa napadnúť.

Kľúčové slová na správnych miestach

Vyhľadávače prehľadávajú každú podstránku webu. Pozerajú sa na onpage faktory a na to aké kľúčové slová sú v nich použité. Kľúčové slová hľadajú na týchto miestach podstránky:

  • titulok resp. title
  • URL
  • h1 nadpis
  • text
  • názvy obrázkov a ich alternatívny text
  • odkazy na súviace témy, podkategórie, atď.

Kým čakáte na zvýšenú organickú (neplatenú) návštevnosť z vyhľadávačov

Kým sa začne zvyšovať organická návštevnosť vášho webu na takto upravené či novovytvorené podstránky prejde minimálne pol roka až trištvrte roka. Medzitým môžete tieto podstránky propagovať v iných kanáloch ako je newsletter, sociálne siete alebo PPC reklama vo vyhľadávaní či obsahovej sieti, kontaktovať tematicky blízke weby a požiadať ich o odkaz (linkbuilding).

Prečo majú kategórie väčší potenciál ako produkty

Eshopy majú tisícky produktov zaradených do kategórií. URL kategórií sú stabilné a vyhľadávače na nich vždy nejaký obsah nájdu. URL kategórie nikdy nezmizne, čo sa o produktovej URL povedať nedá.

Produkty sa totiž po čase prestanú vyrábať (a predávať) a teda vypadnú z kategórie. A keď sa nejaký produkt na webe už nenachádza, tak sa logicky nemôže zobraziť vo vyhľadávačoch. No, teoreticky sa zobraziť môžu, ale len na chvíľu, kým vyhľadávače zistia, že produkt už neexistuje.

Vyhľadávače totiž fungujú tak, že sa im nechce znovu a znovu prechádzať každý web a každú URL. Preto uprednostňujú tie URL, na ktoré sa môžu spoľahnúť.