Pred investovaním do internetových aktivít sa pripravte na meranie
Pred investovaním do internetových aktivít sa pripravte na meranie

Možno viete, že na vyhľadávanie používa väčšina ľudí Google. Možno viete, že väčšina má Facebook alebo Instagram. A preto tam chcete investovať. Viete aj to, že môžete merať návratnosť investícií z týchto služieb?

Obsah článku

  1. Kedysi a dnes
  2. ROPO efekt
  3. Aspoň nejaké čísla
  4. Ako merať?
  5. Ako zistím, že Google Analytics mám nasadený na webe?
  6. Čo Google Analytics dokáže?
  7. Finančné údaje v Google Analytics
  8. Odkiaľ prišli vaši zákazníci?
  9. A čo ďalšie zdroje?

 

Kedysi a dnes

Pred pár rokmi bola medzi internetovými marketérmi veľmi obľúbená jednoduchá myšlienka. Znela takto: Na internete sa dá všetko zmerať. Toto bol jednoznačný tromf v rukách internetových marketérov. Kvôli tomuto tvrdeniu sa veľa firiem rozhodlo investovať radšej do digitálu ako do offlinu (tlačoviny, billboardy, citylighty, televízia, rádio, atď.). Dnes a vlastne aj vtedy malo toto tvrdenie polovičnú váhu. Prečo? Lebo ľudia nakupujú offline aj online. Pozerajú si produkty offline aj online. Online a offline prostredia sa teda miešajú a nevieme s určitosťou povedať kvôli ktorému prostrediu sa nákup alebo objednávka uskutočnila.

ROPO efekt

V tejto súvislosti musím spomenúť takzvaný ROPO effect. Ide o skratku z anglických slov research online purchase offline. Určite ste zažili niekoho z vášho okolia alebo ste to možno spravili aj vy. Pozerali ste si nejaký produkt na internete a potom ste si ho kúpili v kamennej predajni.

Aspoň nejaké čísla

Dobrá správa však je, že vieme mať aspoň nejaké čísla. Aspoň čiastočne vieme merať návratnosť investícií do internetových aktivít.

Ako merať?

Na svojom webe alebo eshop musíte mať nejaký analytický nástroj. Na trhu ich je veľa. Najrozšírenejší bezplatný nástroj je momentálne Google Analytics (ďalej len GA).

Ako zistím, že Google Analytics mám nasadený na webe?

Otvorte si stránku, stlačte CTRL + U (na Windowsoch) alebo CMD + U (asi, neviem, nepoužívam Apple) a zobrazí sa vám zdrojový kód vašej web stránky. Vyhľadajte v ňom slovíčko „analytics“. Pokiaľ ste ho našli, tak ho máte. Pokiaľ nie, tak ho nemáte alebo môžete mať GA skrytý v Google Tag Manageri. Google Tag Manager si takisto viete pozrieť v zdrojovom kóde webu tak, že vyhľadáte “GTM”.

Čo Google Analytics dokáže?

GA vie záznamenávať nefinančné ale aj finančné údaje.

Nefinančné údaje ako napr. počet ľudí na stránke za určité obdobie, čas strávený na webe, počet stránok pozretých počas návštevy, geografické údaje návštevníka, atď. vie GA zaznamenávať bez hlbšieho nastavovania. No pokiaľ chceme zaznamenávať finančné údaje, musíme to nastaviť.

Finančné údaje v Google Analytics

Každý web, nielen eshop, by mal mať svoje finančné ciele. Každý web má svoje náklady či už časové alebo finančné a preto by sa mal nastaviť jeho finančný cieľ. Pravidelne by sme mali riešiť to koľko sme do webu investovali a koľko to prinieslo.

Nastavenia pre eshop

Pokiaľ ste eshop, tak potrebujete do webu vložiť ecommerce kód a tak bude GA vedieť zaznamenať každú jednu objednávku. Bude vedieť zaznamenať aký produkt sa predal, koľko kusov, za akú cenu, atď.

V prípade eshopu to môže vyzerať nejako takto:

Google Analytics eshopu

Nastavenia pre web, ktorý nepredáva

Pokiaľ nie ste eshop ale napríklad web, ktorého cieľom je odoslaný formulár (dopyt), musíme odoslanému formuláru prisúdiť určitú hodnotu. Toto sa nastavuje priamo v GA v časti Ciele.

Povedzme, že z desiatich odoslaných formulárov (dopytov) sa vašimi reálnymi zákazníkmi stane 1. Tento formulár vám reálne priniesol tržbu napríklad 5000 eur. To znamená, že jednému odoslanému formuláru môžeme prisúdiť hodnotu 500 eur (5000 : 10).

V prípade webu, ktorý nepredáva to môže vyzerať nejako takto:

Google Analytics webu, ktorý nepredáva

Odkiaľ prišli vaši zákazníci?

Vaši aktuálni a potenciálni zákazníci využívajú rôzne webové služby. Vyhľadávajú na Googli, pozerajú si sociálne siete, píšu si cez sociálne siete, majú emailovú adresu, čítajú spravodajstvo, atď. No a práve tam sa im môžete zobraziť a pokiaľ ich zaujmete, môžu sa dostať na váš web. Poďme si teda vašu návštevnosť rozmeniť na drobné:

  • google / organic

Organická neplatená návštevnosť z Googlu – Google organickú návštevnosť (SEO) označuje automaticky.

  • google / cpc

Platená návštevnosť z Googlu – v Google Ads systéme treba zakliknúť, že chcete automaticky označovať návštevnosť. Ak toto nespravíte, návštevnosť sa presunie do organiky. CPC znamená cost per click t.j. platená návštevnosť.

  • (direct) / (none)

Priama návštevnosť – to je návštevnosť, keď niekto zadá do prehliadača napr. ekvi.sk alebo alza.sk a web sa načíta.

  • heureka.sk / referral

Návštevnosť z Heureky – Heureka označuje návštevnosť automaticky

  • newsletter / e-mail

Návštevnosť z newslettru – odkazy v newslettri musíte označiť ručne

  • facebook.com / referral

Návštevnosť z Facebooku – Facebook označuje odkazy automaticky

  • názov webu.sk / referral

Návštevnosť z iných webstránok pokiaľ odkazy nie sú označené

Takto budete mať prehľad o zdrojoch svojich objednávok. Budete vedieť či a ako sa vám ten ktorý zdroj vypláca.

A čo ďalšie zdroje?

Horeuvedené zdroje sú momentálne najčastejšími zdrojmi u väčšiny webov. Existujú však aj ďalšie zdroje. Môžem spomenúť napr. minoritné vyhľadávače ask či bing. Na Slovensku veľmi obľúbený vyhľadávač nábytku favi či biano. Zdroje sa líšia podľa odvetvia, v ktorom firma pôsobí.