Newsletter má stále stabilné miesto v online komunikácii

Marketing |  | apríl 2020
Newsletter má stále stabilné miesto v online komunikácii

Dnes má svoju e-mailovú adresu každý kto má smartfón a každý kto komunikuje na internete. Ľudia si zvykli poskytovať svoju e-mailovú adresu všelikde. Preto využite newsletter a oslovujte svoju cieľovú skupinu ľudí.

Obsah článku

  1. Čo je to newsletter
  2. Nástroje
  3. Odkiaľ zohnať e-mailové adresy ľudí
  4. Informovanie o spracovaní e-mailovej adresy
  5. Čo by mal obsahovať newsletter?
  6. Úspešnosť
  7. Meranie v Google Analytics
  8. Málokto vie, že…

Na začiatku chcem povedať že nemám rád spam. Mám rád poriadne, poctivé a hlavne legálne emaili.

V článku si povieme ako byť úspešný v odosielaní newslettrov.

Čo je to newsletter

Newsletter (ďalej ako NL) je v podstate e-mail. Slovíčko newsletter by sa do slovenčiny dalo preložiť ako noviny alebo informačný buletin. Obsahuje obrázky a text a niekedy Gif-ko. Konkrétnu ukážku uvádzam nižšie ešte z doby keď som NL posielal ja vo firme KUBICASPORT.

Nástroje

Buď si môžete vytvoriť vlastný alebo môžete využiť niektorý z tých čo už existujú. Softvérov je na trhu veľa. Môžete si prezrieť napríklad túto stránku: buildfire.com/email-marketing-tools/, kde ich autor rozoberá až 25. Ak máte radšej nástroje v jazyku ktorému dobre rozumiete, tak v Čechách je vivmail.cz, na Slovensku Mailkit.sk či iné. Ja osobne najradšej používam Mailchimp. Je zadarmo do 2.000 e-mailových adries.

Odkiaľ zohnať e-mailové adresy ľudí

Nemusí to byť až také ťažké ako sa to na prvý pohľad zdá.

1.) Môžete ich vytiahnuť z e-mailovej databázy zo svojej e-mailovej aplikácie (Thunderbird, Outlook, atď.). Pozrite kontakty aj v databázach ostatných kolegov.

2.) Pokiaľ ste e-shop tak vám e-mailové adresy zanechávajú vaši zákazníci. Adresy potom treba presunúť do nástroja na posielanie NL. Ak vám adresy prichádzajú často, vtedy je dobré automatizovať a prepojiť váš systém s NL nástrojom. Ušetríte veľa času a budete mať menšiu chybovosť pri prenášaní.

3.) Pokiaľ na internete začínate a máte svoj web alebo stránku na sociálnych sieťach, tak tam umiestnite možnosť registrovať sa a pomaličky ich budete zbierať. Alebo urobte výmenný obchod. Ak si chcete prečítať tento PDF dokument, dajte nám svoju e-mailovú adresu. 

Informovanie o spracovaní e-mailovej adresy

Reálny človek, ktorý stojí za e-mailovou adresou má právo vedieť ako sa s jeho e-mailovou adresou bude narábať. Pokiaľ na vašom webe alebo v mobilnej aplikácii človek poskytuje svoju emailovú adresu, mal by vedieť, že je možné, že ho budete kontaktovať. Treba to spomenúť v dokumente ktorý má zaužívaný názov ako “Spracovanie osobných údajov”. Takto sa treba správať odkedy je v platnosti nariadenie GDPR (general data protection regulation). V skratke ide o to, že človek musí byť preukazateľne informovaný o všetkom.

Predstavme si, že už nejaké adresy máme a človeku môžeme odoslať prvý e-mail. Teraz potrebujeme túto e-mailovú adresu dostať do skupiny “Môžeme odosielať NL”. Ako to spraviť? Buď im pošleme link, kde vykonajú tzv. double opt-in alebo im môžeme poslať tzv. GDPR NL, o tom, či by sme mu mohli posielať pravidelný či občasný NL. Pokiaľ človek prejde double opt-in procesom alebo v prípade GDPR NL, zaklikne “Áno, súhlasím s odberom newslettru”, máme vyhraté.
Mailchimp ponúka 2 množiny zákazníkov, ktoré si nazývam “Všetci” a “Súhlasia s odoberaním newslettra”. Keď sme odoslali NL a človek klikol na “Áno, súhlasím s odberom newslettru”, tak sa človek resp. jeho e-mailová adresa presunie do množiny “Súhlasia s odoberaním newslettru”. A máme čierne na bielom, že mu môžeme posielať NL. Toto je pekné a transparentné nakladanie s e-mailovou adresou.
GDPR NL by mohol vyzerať napríklad takto:

Čo by mal obsahovať?

Keď už súhlas o odoberaní NL máme, môžeme sa pustiť do tvorby samotného NL. Aj v tejto oblasti sú zaužívané určité štandardy, ktoré fungujú. NL by teda mal obsahovať:

  • meno odosielateľa
  • predmet NL
  • preview text
  • e-mailovú adresu, keď bude chcieť adresát odpovedať naspäť
  • logo
  • text, obrázky, prip. gif-ko
  • kvalitný obsah (do ktorého by ste sa aj vy začítali)
  • tlačidlá ako výzva k akcií “Zistiť viac”
  • prekliky na web (pokiaľ bližšie info sa dá nájsť na webe)
  • mal by dizajnovo korešpondovať s webom
  • možnosť zobraziť online verziu NL
  • možnosť odhlásiť sa po kliknutí na “odhlásiť sa”.
    Žiadne, že ak chcete, aby sme vám neposielali newsletter, napíšte nám a my vás vyhodíme z databázy.

Informácie o odoslanom newslettri

Príklad newslettru

To bola ukážka osobne písaného NL s kvalitným obsahom a komerčnou ponukou. Poctivé NL majú vyššiu mieru otvorenia a prekliku. V podvedomí zanechávate dojem poctivej roboty.

Úspešnosť

Úspešnosť, skoro ako všade, sa meria číslami. Medzi najdôležitejšie informácie patria:

  • percento adries, na ktoré NL odišiel (delivery rate)
  • percento ľudí, ktorí si NL otvorili (open rate)
  • percento ľudí, ktorí na niečo v NL klikli (click rate)
  • percento adries, na ktoré sa NL nepodarilo doručiť (bounce rate)
  • koľko ľudí sa odhlásilo (unsubscribed)

Spoľahlivý nástroj všetko toto meria pri každej odoslanej kampani. Takto zistíte na čo najviac reaguje vaša cieľová skupina.

Na obrázku nižšie si NL otvorilo 58,3 % adresátov a kliklo 13,2 % adresátov, ktorí sa preklikli na web.

Úspešnosť newslettra

Meranie v Google Analytics

Meranie je dobré si pozrieť aj mimo NL nástroja. Ak na webe používate Google Analytics, tak si čísla viete pekne porovnať.

Má to však jednu podmienku a to je označovanie URL adries cieľových podstránok. Ak by bola cieľová URL adresa podstránky: vasweb.sk/kategoria-produktov, tak ju treba označiť takto: vasweb.sk/kategoria-produktov?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail.

V Google Analytics to nájdete v časti Akvizícia – Všetka návštevnosť – Zdroj/médium

Málokto vie, že…

Z mojich skúsenosti a informácií, ktoré mám chcem ešte spomenúť tieto informácie:

Iné e-mailové adresy

Na rozosielanie použite inú adresu a subdoménu (napr.: info@newsletter.vasweb.sk) ako je emailová adresa využívaná na transakčné email (napr.: objednavky@vasweb.sk) alebo ručne písané emaili (napr. vasweb@vasweb.sk alebo priezvisko@vasweb.sk). Prečo?
Lebo ak by ste aj na rozosielanie newslettra a transakčné e-maily využívali tú istú adresu a človek by tú adresu ručne označil za spam, tak potom by ten človek nedostával žiadne e-maily, ani transakčné ani NL, aj keby niektoré z nich by dostávať chcel.

Preview text

Preview text je toto:

Preview text v Newslettri

Na obrázku je to 3. riadok. Je to plocha, ktorú odosielatelia veľakrát prehliadajú a nevyužívajú na zaujatie adresáta aby si NL otvoril.

AB testovanie

Ak rozmýšľate ako mať lepšie výsledky, môžete začať robiť AB testovanie. O čo ide? Adresátov rozdeľte na 2 polovice. Prvej polovici adresátov pošlite iný predmet newslettra ako druhej polovici a všetko ostatné v newslettri nechajte rovnaké.

Napadá ma toto:
Predmet A: 10% zľava na všetko skladom
Predmet B: Blesková zľava – 10% na všetko skladom

Potom si to vyhodnoťte. Ten predmet, ktorý má vyššie percento otvorení (open rate), tak ten vyhráva a používajte ho v ďalších kampaniach.

Takto môžete testovať všetko ostatné – veľkosť obrázkov, farby tlačidiel, veľkosť tlačidiel, dĺžku textov, štýl písania (to či ľudia viac reagujú, keď je text písaný v prvej osobe jednotného čísla), čas odoslania, intenzitu odosielania, atď. Takto budete mať číslami podložené, že odosielate NL najlepšie ako viete.


Páčil sa vám tento článok?

Tak vám ich budeme posielať na e-mail. Na to sa však musíte prihlásiť na odber nášho informačného buletínu (newsletteru).