Dnes má svoju e-mailovú adresu každý kto má smartfón a každý kto komunikuje na internete. Ľudia si zvykli poskytovať svoju e-mailovú adresu všelikde. Preto využite newsletter a oslovujte svoju cieľovú skupinu ľudí.
Obsah článku
- Čo je to newsletter
- Nástroje
- Odkiaľ zohnať e-mailové adresy ľudí
- Informovanie o spracovaní e-mailovej adresy
- Čo by mal obsahovať newsletter?
- Úspešnosť
- Meranie v Google Analytics
- Málokto vie, že…
Na začiatku chcem povedať že nemám rád spam. Mám rád poriadne, poctivé a hlavne legálne emaili.
V článku si povieme ako byť úspešný v odosielaní newslettrov.
Čo je to newsletter
Newsletter (ďalej ako NL) je v podstate e-mail. Slovíčko newsletter by sa do slovenčiny dalo preložiť ako noviny alebo informačný buletin. Obsahuje obrázky a text a niekedy Gif-ko. Konkrétnu ukážku uvádzam nižšie ešte z doby keď som NL posielal ja vo firme KUBICASPORT.
Nástroje
Buď si môžete vytvoriť vlastný alebo môžete využiť niektorý z tých čo už existujú. Softvérov je na trhu veľa. Môžete si prezrieť napríklad túto stránku: buildfire.com/email-marketing-tools/, kde ich autor rozoberá až 25. Ak máte radšej nástroje v jazyku ktorému dobre rozumiete, tak v Čechách je vivmail.cz, na Slovensku Mailkit.sk či iné. Ja osobne najradšej používam Mailchimp. Je zadarmo do 2.000 e-mailových adries.
Odkiaľ zohnať e-mailové adresy ľudí
Nemusí to byť až také ťažké ako sa to na prvý pohľad zdá.
1.) Môžete ich vytiahnuť z e-mailovej databázy zo svojej e-mailovej aplikácie (Thunderbird, Outlook, atď.). Pozrite kontakty aj v databázach ostatných kolegov.
2.) Pokiaľ ste e-shop tak vám e-mailové adresy zanechávajú vaši zákazníci. Adresy potom treba presunúť do nástroja na posielanie NL. Ak vám adresy prichádzajú často, vtedy je dobré automatizovať a prepojiť váš systém s NL nástrojom. Ušetríte veľa času a budete mať menšiu chybovosť pri prenášaní.
3.) Pokiaľ na internete začínate a máte svoj web alebo stránku na sociálnych sieťach, tak tam umiestnite možnosť registrovať sa a pomaličky ich budete zbierať. Alebo urobte výmenný obchod. Ak si chcete prečítať tento PDF dokument, dajte nám svoju e-mailovú adresu.
Informovanie o spracovaní e-mailovej adresy
Reálny človek, ktorý stojí za e-mailovou adresou má právo vedieť ako sa s jeho e-mailovou adresou bude narábať. Pokiaľ na vašom webe alebo v mobilnej aplikácii človek poskytuje svoju emailovú adresu, mal by vedieť, že je možné, že ho budete kontaktovať. Treba to spomenúť v dokumente ktorý má zaužívaný názov ako “Spracovanie osobných údajov”. Takto sa treba správať odkedy je v platnosti nariadenie GDPR (general data protection regulation). V skratke ide o to, že človek musí byť preukazateľne informovaný o všetkom.
Predstavme si, že už nejaké adresy máme a človeku môžeme odoslať prvý e-mail. Teraz potrebujeme túto e-mailovú adresu dostať do skupiny „Môžeme odosielať NL“. Ako to spraviť? Buď im pošleme link, kde vykonajú tzv. double opt-in alebo im môžeme poslať tzv. GDPR NL, o tom, či by sme mu mohli posielať pravidelný či občasný NL. Pokiaľ človek prejde double opt-in procesom alebo v prípade GDPR NL, zaklikne “Áno, súhlasím s odberom newslettru”, máme vyhraté.
Mailchimp ponúka 2 množiny zákazníkov, ktoré si nazývam “Všetci” a “Súhlasia s odoberaním newslettra”. Keď sme odoslali NL a človek klikol na “Áno, súhlasím s odberom newslettru”, tak sa človek resp. jeho e-mailová adresa presunie do množiny “Súhlasia s odoberaním newslettru”. A máme čierne na bielom, že mu môžeme posielať NL. Toto je pekné a transparentné nakladanie s e-mailovou adresou.
GDPR NL by mohol vyzerať napríklad takto:
Čo by mal obsahovať?
Keď už súhlas o odoberaní NL máme, môžeme sa pustiť do tvorby samotného NL. Aj v tejto oblasti sú zaužívané určité štandardy, ktoré fungujú. NL by teda mal obsahovať:
- meno odosielateľa
- predmet NL
- preview text
- e-mailovú adresu, keď bude chcieť adresát odpovedať naspäť
- logo
- text, obrázky, prip. gif-ko
- kvalitný obsah (do ktorého by ste sa aj vy začítali)
- tlačidlá ako výzva k akcií „Zistiť viac“
- prekliky na web (pokiaľ bližšie info sa dá nájsť na webe)
- mal by dizajnovo korešpondovať s webom
- možnosť zobraziť online verziu NL
- možnosť odhlásiť sa po kliknutí na “odhlásiť sa”.
Žiadne, že ak chcete, aby sme vám neposielali newsletter, napíšte nám a my vás vyhodíme z databázy.
To bola ukážka osobne písaného NL s kvalitným obsahom a komerčnou ponukou. Poctivé NL majú vyššiu mieru otvorenia a prekliku. V podvedomí zanechávate dojem poctivej roboty.
Úspešnosť
Úspešnosť, skoro ako všade, sa meria číslami. Medzi najdôležitejšie informácie patria:
- percento adries, na ktoré NL odišiel (delivery rate)
- percento ľudí, ktorí si NL otvorili (open rate)
- percento ľudí, ktorí na niečo v NL klikli (click rate)
- percento adries, na ktoré sa NL nepodarilo doručiť (bounce rate)
- koľko ľudí sa odhlásilo (unsubscribed)
Spoľahlivý nástroj všetko toto meria pri každej odoslanej kampani. Takto zistíte na čo najviac reaguje vaša cieľová skupina.
Na obrázku nižšie si NL otvorilo 58,3 % adresátov a kliklo 13,2 % adresátov, ktorí sa preklikli na web.
Meranie v Google Analytics
Meranie je dobré si pozrieť aj mimo NL nástroja. Ak na webe používate Google Analytics, tak si čísla viete pekne porovnať.
Má to však jednu podmienku a to je označovanie URL adries cieľových podstránok. Ak by bola cieľová URL adresa podstránky: vasweb.sk/kategoria-produktov, tak ju treba označiť takto: vasweb.sk/kategoria-produktov?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail.
V Google Analytics to nájdete v časti Akvizícia – Všetka návštevnosť – Zdroj/médium
Málokto vie, že…
Z mojich skúsenosti a informácií, ktoré mám chcem ešte spomenúť tieto informácie:
Iné e-mailové adresy
Na rozosielanie použite inú adresu a subdoménu (napr.: info@newsletter.vasweb.sk) ako je emailová adresa využívaná na transakčné email (napr.: objednavky@vasweb.sk) alebo ručne písané emaili (napr. vasweb@vasweb.sk alebo priezvisko@vasweb.sk). Prečo?
Lebo ak by ste aj na rozosielanie newslettra a transakčné e-maily využívali tú istú adresu a človek by tú adresu ručne označil za spam, tak potom by ten človek nedostával žiadne e-maily, ani transakčné ani NL, aj keby niektoré z nich by dostávať chcel.
Preview text
Preview text je toto:
Na obrázku je to 3. riadok. Je to plocha, ktorú odosielatelia veľakrát prehliadajú a nevyužívajú na zaujatie adresáta aby si NL otvoril.
AB testovanie
Ak rozmýšľate ako mať lepšie výsledky, môžete začať robiť AB testovanie. O čo ide? Adresátov rozdeľte na 2 polovice. Prvej polovici adresátov pošlite iný predmet newslettra ako druhej polovici a všetko ostatné v newslettri nechajte rovnaké.
Napadá mi toto:
Predmet A: 10% zľava na všetko skladom
Predmet B: Blesková zľava – 10% na všetko skladom
Potom si to vyhodnoťte. Ten predmet, ktorý má vyššie percento otvorení (open rate), tak ten vyhráva a používajte ho v ďalších kampaniach.
Takto môžete testovať všetko ostatné – veľkosť obrázkov, farby tlačidiel, veľkosť tlačidiel, dĺžku textov, štýl písania (to či ľudia viac reagujú, keď je text písaný v prvej osobe jednotného čísla), čas odoslania, intenzitu odosielania, atď. Takto budete mať číslami podložené, že odosielate NL najlepšie ako viete.